Whey Protein Nedir?

Peynir altı suyu proteini olarak bilinen whey protein kolay ve hızlı sindirimi sayesinde dünyanın en popüler doğal besin takviyelerinden biri olmuştur. Esansiyel aminoasit oranlarının yeterli ve dengeli oranda olması, yüksek ve hızlı emilimi sayesinde kaliteli bir protein kaynağıdır. Özellikle spor yapan kişiler tarafından tercih edilen whey protein, dünyada en çok tercih edilen protein türüdür. Besleyici değerlerinin yüksek olması, bağışıklık sistemi üzerindeki olumlu etkilerinden dolayı birçok hekimin de hastalarına önerdiği whey protein sağlıklı bir protein seçimidir.

3 farklı türde whey protein vardır: 1- Whey konsantresi, 2- Whey isolatı, 3- Whey hidrolizesi.

Piyasada satılan whey proteinler büyük oranda whey konsantre, whey isolat ya da whey hidrolizatının karışımı ile hazırlanmış ürünlerdir. Firmalar maliyeti düşürmek için bu tip karışımlar hazırlayarak piyasaya sunmaktadır.

Konsantre whey proteini içerik açısından isolat ve hidrolize proteine göre daha düşük biyolojik değerlere sahiptir. Protein miktarı açısından ve emilim konusunda diğer whey proteinlere göre zayıf yağ ve karbonhidrat oranı daha yüksektir. Metabolizma açısından daha düşük biyoyararlanım özelliği vardır. Aynı zamanda laktoz içerir. İzole edilmiş whey protein ayrıştırılmış (saflaştırılmış) yüksek protein ve yüksek emilimli genellikle çok düşük miktarda karbonhidrat ve sıfır yağ içeriğine sahiptir. Laktoz genellikle bulunmaz ya da eser miktardadır. Hidrolize whey ise enzimatik hidroliz tekniği ile üretilir. Bu üretim tekniği ile proteindeki peptid bağları ayrıştırılarak proteinin önceden sindirilmiş gibi hareket etmesi sağlanır. Biyoyararlanım açısından en yüksek değerlere sahiptir. Protein oranı en yüksektir, karbonhidrat ve yağ miktarı düşük ya da yoktur, genellikle laktozsuz olarak üretimi yapılır. Son zamanlarda glütensiz protein tozları da çıkmıştır. Glüten hassasiyeti olan kişiler rahatlıkla kullanılabilirler

Whey proteininin faydalı olduğu alanlar şunlardır:

  • Sporcu beslenmesinde: Spor yapan kişilerde, yaşlılıkta, besleme

yetersizliklerinde, bağışıklık sisteminin zayıfladığı durumlarda, çeşitli hastalıkların tedavisinde özellikle önemi çok artan bir besin takviyesidir. Profesyonel spor yapanlar ve sporla uğraşan kişilerin protein ihtiyacı spor yapmayan kişilere göre çok daha fazla olabilmektedir. Bu ekstra protein ihtiyacını günlük beslenmeyle karşılamak her zaman mümkün olamayabilir. Bu nedenle whey isimli protein türünden istifade etmek sağlıklı ve akıllıca bir seçenek olacaktır. Whey proteini diğer proteinlere göre çok daha hızlı sindirilmektedir, yüksek ve kaliteli aminoasitler içeriği sayesinde kaslarınızın toparlanmasını sağlayarak performansınızda artışa götürecektir. Aynı zamanda vücudumuzda bulunan en kuvvetli antioksidanlardan biri olan glutatyon isimli antioksidan miktarını artırarak bağışıklık sistemini güçlendirmektedir. Böylece çeşitli hastalıkların önlenmesine de katkı sağlamış olur. Yaşlı kişilerde ruhsal ve fiziksel, zindelik ve iyilik hali yaratır. Kas erimesinde de oldukça faydalıdır. Kilo vermede: Kilo kaybı açısından whey protein oldukça faydalıdır. Vücut proteinleri kullanırken hem daha çok enerji harcamakta hem de daha uzun süreler tok kahnabilmektedir. Aynı zamanda beslenme yetersizliğine bağlı olarak sıkça yaşanan kas kayıplarının da önüne geçilerek metabolizma hızındaki yavaşlama da engellenmiş olur. Bu durum kilo kontrolü açısından önemli avantajlar sağlar. Karbonhidrat ve yağ miktarının genellikle 2-3 gramla ile sınırlı olması düşük glisemik indeksli diyet uygulayanlar için önem taşır. Ayrıca içindeki lösin isimli aminoasit yağ miktarında azalmaya yol açarken, kas miktarında artışa katkıda bulunur. Whey protein ayrıca iştahı baskılayan kolesistokinin ve glukagon like peptid-1 hormonlarını artırarak kilo vermede faydalı olmaktadır. Ara öğünlere whey protein takviyesi ilave edilerek açlık atakları daha kolay önlenebilmektedir.

Kalp ve damar sağlığının korunmasında: Whey protein tansiyon yüksekliği yaşayan hastalarda tansiyon düzeylerinin normal sınırlarda kalmasına yardımcı olarak kardiyovasküler (kalp, damar) hastalıklara karşı koruma sağlamaktadır. Ayrıca whey protein alan kişilerde kolesterol düzeylerinde belirgin azalmalar olduğu da görülmüştür. Bu özellikleri bilimsel çalışmalarla desteklenmiştir.

  • Kanser hastalarında: Kanser hastalan radyoterapi ve kemoterapi tedavisinin yan etkisi olarak ortaya çıkan iştahsızlık, bulantı ve kusma olayını çok sık yaşarlar ve bu nedenle beslenme yetersizlikleri çok sık görülmektedir. Sonuçta çok hızlı kilo kaybı, kas erimesi, bitkinlik, halsizlik, tükenmişlik durumu oluşur. Bu gibi durumlarda whey protein çok faydalıdır. Wheyin içinde bulunan sistein isimli aminoasit kanda bulunan glutatyon miktarını artırarak bağışıklık sistemini kuvvetlendirir. Hayvanlar üzerinde yapılan çalışmalar whey protein kullanımının çeşitli kanser türlerinin ilerlemesini önlediğini gösterdi.

Whey protein ne kadar alınmalı?

Günlük protein ihtiyacı kişiden kişiye değişmekle birlikte yaklaşık kg başına 0,75-1 gram kadardır. Yoğun spor yapan bireylerde bu oran 1,5-2 gram/kg’a kadar çıkabilir. Bazı hastalıklar ve özel durumlarda protein ihtiyacı artar. Sadece süt tüketimiyle yeterli düzeyde whey protein alınamaz. Sütte bulunan protein miktarının sadece %20’si whey proteinden oluşur. Geriye kalan %80’lik kısmı kazein isimli proteindir. Whey protein alimim artırmak için aşırı miktarda süt tüketimi sağlık açısından uygun bir yöntem değildir. Whey protein tozu içeren besin takviyeleri eczanelerden, doğal besin takviyeleri satan mağazalardan temin edilebilir. Bilinen markaların ürünlerini seçmekte fayda vardır. İzole (isolat), hidrolize, bazı markalarda CFM ibareli daha saf formları seçilmelidir.

Takip edilen ,,,,,,,