Magnezyum Nedir, Faydaları Nelerdir ?

Magnezyum, vücudumuzda kalsiyum, potasyum ve sodyumdan sonra en fazla bulunan dördüncü mineraldir. Hücre içinde ise potasyumdan sonra en fazla bulunan katyondur. Vücudumuzdaki magnezyumun yarısı hücrelerin içinde, diğer yarısı da kalsiyum ve fosforla birlikte kemiklerde bulunur. Kan dolaşımında ise vücudumuzdaki toplam magnezyumun %1’i bulunmaktadır. Magnezyum vücudumuzda 325’ten fazla enzimin yapısında bulunur. Magnezyum enflamasyon markerleri olan CRP, IL-6 ve fibrinojeni azaltır. DNA metilasyonunda görev aldığı gibi glutatyon artışı yapar. Karaciğer faz 2 detoksifıkasyonunda rol alır. Mitokondriumda üretilen ATP, aslında bir magnezyum-ATP bileşiğidir.

Magnezyum, vücudumuzda kemik dokusu, sinir dokusu ve kasların çalışmasını ve kalp atımını düzenler. Kalsiyumla ortak görevleri vardır. Kemiklerin kuvvetli olmasını ve bağışıklık sistemini destekler. Magnezyum, kan şekerinin düzenli olmasını sağladığı gibi kan basıncını düzenler ve enerji metabolizmasını ayarlar. Testosteron üretimini ve kortizolu düzenler. Magnezyum incebağırsaklardan emilir ve böbreklerden atılır.

Vitamin B6, magnezyumun hücreye girmesini kolaylaştırır ve idrarla atılımını önleyerek etkinliğini artır.

D vitamini eksikliğine bağlı ölümleri magnezyumun azalttığı gösterilmiştir. Magnezyum D vitamininin aktif hale gelmesinde rol alır ve bu nedenle kalsiyum emiliminde ve kemik sağlamlığında görev yapar.

Diyetle yüksek oranda magnezyum alanlarla D vitamini eksikliğinin daha az olduğu gösterilmiştir. D vitamini ise magnezyumun bağırsaklardan emilimini artırır.

Magnezyum kan basıncını etkiler. Magnezyum eksikliğinde tansiyon yükselir.

Magnezyum ayrıca fiziksel ve ruhsal gevşeme yapar. Magnezyum an ti stres mineraldir. Stres sırasında kateşolamin (adrenalin, noradrenalin) ve kortizol artar, bu hormonlar magnezyumu hücre içinden dışına çıkarır ve idrarla fazla magnezyum atılımı olur. Sonuçta kanda magnezyum azalır. Magnezyum azalınca bu defa kanda adrenalin, ACTH ve kortizol artar. Bu durumda stresi iyice artar ve bir kısırdöngü oluşur. Bu nedenle magnezyum streste faydalı olur.

Kalpte ve böbrekte magnezyum miktarı yüksektir. Bu nedenle kalp hastalıklarında önem taşır. Sporcular açısından önemi ise iskelet kası her kasılıp gevşediğinde magnezyum kaybedilmesi nedeniyledir. Magnezyum eksikliğinde enflamatuar, hipertansiyon, kabızlık, depresyon ve migren gelişir. Atletlerde ihtiyaç daha fazladır ve fiziksel performansı artırır. Uykuyu düzenler.

 

Takip edilen ,,,,,,,