Günlük Sodyum veya Tuz Miktarı Ne Olmalıdır?

Aşırı sodyum alımı hipertansiyon için bir risk faktörüdür. Ancak çok az sodyum alınması renin-anjiotensin-aldosteron sistemini aktive eder ve ortostatik hipotansiyon dediğimiz tansiyon düşmelerine neden olur.

Tuz alımı oranı ve hastalıkla ilişkisi için 2016-2017 yıllarında yapılan 8 bilimsel araştırmadan 5’inde fazla tuz aliminin kan basıncını artırdığı, böbrek hastalığından ölüm riskini artırdığı, diyalize başlama riskini artırdığı, böbrek fonksiyonları bozulmasını artırdığı ve kalp hastalıkları yönünden riski artırdığı saptanmış, bir çalışma tuz kısıtlamasının kan basıncı açısından faydalı olduğunu bulmuş, iki çalışma ise nötr sonuç bulmuştur.

Son yıllarda tuz aliminin ne kadar olması gerektiği konusunda bilim çevrelerinde tartışmalar vardır. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ve Amerikan Kalp Cemiyeti günlük sodyum aliminin 1.500-2.000 mg kadar, yani tuz olarak (NaCl) 4-5 gram kadar olması gerektiğini belirtmektedir. FDA ise (Amerikan Gıda ve İlaç İdaresi) sodyum aliminin 2.300

mg’dan az olmasını önermektedir ve bu yaklaşık olarak 5 gram, yani günde bir çay kaşığı kadar tuz tüketilmesi anlamına gelir.

Ancak son yıllarda yapılan PURE ve NutriCode gibi 26 popülasyon çalışması, tansiyonu olmayanlarda tuz kısıtlanmasının zararlı olmadığını iddia etmiştir. Bu nedenle bilim çevrelerinde bir tuz tartışması ortaya çıkmıştır. Amerikan Kalp Cemiyeti ise bu çalışmaların metodolojik hatalar içerdiğini ve fazla tuz alınmasının vücut için zararlı olduğunu belirtmiştir. Mevcut bulgular 2 gramın altında tuz yenmesinin faydalı olmadığını göstermiştir. Akdeniz diyeti yapan (hazır gıda hiç yemeyen, bitkisel ağırlıklı beslenen) bir kişi 6 gram civarı tuz tüketebilir. Hatta bu 6,5-12 gram arası olabilir. Ancak hipertansiyon varsa 6 gramın altında olmalıdır.

Tuzun fazla alınması bulantı, kusma, ishal ve karında kramp yapar. Yüksek tuzlu beslenmenin otoimmün hastalıkları tetiklediğine dair çalışmalar da vardır.

Erişkin bir kişi için günlük 1,5 gram sodyum alımı (tuz olarak en fazla 5,8 gram) yeterlidir. Bir besindeki sodyum miktarı 2,5 ile çarpınca tuz miktarı ortaya çıkar. Örneğin bir besinde 1,0 gram sodyum var demek, 1×2,5= 2,5 gram tuz var demektir.

Tuz alınması ile bazı hastalıkların gelişmesi arasında ilişki vardır.

Diyetteki tuz azaltılınca aşağıdaki hastalıkların görülme sıklığında azalma saptanmıştır:

  • Mide kanseri
  • Kemik erimesi
  • Böbrek taşı
  • Tansiyon
Takip edilen ,,,,,,,