Besin Destek Ürünleri Kullanılırken Bilinmesi Gerekenler


Kalsiyum minerali, içinde demir minerali olan bir başka gıda takvi­yesi birlikte aynı öğünde alınmamalıdır. Kalsiyum minerali, demir mineralinin emilimini azaltarak etkisini bozar.Demir mineralinin mümkünse aç karnına portakal, mandalina, limon gibi C vitamini yönünden zengin meyve suları ile birlikte alınması daha yararlıdır.

Demir mineralinin daha iyi emilebilmesi için C vitamini ile birlikte alınması gerekir.Multivitamin ve mineral gibi besin takviyeleri yemek arasında ya da yemek sonrasında tok karnına alınmalıdır. Zira bazı vitamin ve bileşikler yağda çözünürken, bazı mineral takviyeleri de boş mide­de rahatsızlık yaratabilmektedir.Kalsiyum takviyesinin 500 mg’ı aşmayacak dozlar halinde günün farklı öğünlerinde alınması daha faydalıdır. Günlük ihtiyaca göre 500-2000 mg’lık bölünmüş dozlarda alımı en ideal olanıdır. Tek seferde alınan yüksek dozlu kalsiyum mineralinden yeterli düzey­de emilim sağlanamaz. Kalsiyum mineralinin karbonat formu tok karnına alındığında yüksek düzeyde emilim sağlanırken, kalsiyu­mun sitrat formu aç karnına alındığında da aynı düzeyde emilim sağlanır.

Kalsiyum minerali kullananlar çok yüksek mg larda çinko takviyesi kullanmamalıdır. Yüksek dozlu çinko kullanımı, kalsiyum emiliminde azalmaya yol açar.B grubunu oluşturan vitaminler ile C vitamini takviyesini aç ya da tok karnına alabilirsiniz. Ancak yağda eriyen A, D, E ve K isimli vitaminlerin etki etmesi için mutlaka tok karnına alınması gerekir.

C vitamini ile B12 vitaminlerinin birlikte alımı, B12 vitamin mik­tarında aşırı yükselmelere sebep olabilir. C vitamini, B12 vitamin emilimini artırarak yükselmesine sebep olur. Ancak B12 vitamin yetersizliğiniz var ise C vitaminiyle birlikte almanız daha uygundur.Omega-3 balık yağı aç karnına alındığında midesi hassas olan kişi­lerde rahatsızlık yaratabilir. Sıkça görülen bir başka sorun da, balık yağı kokusuna duyarlı kişilerde oluşan tiksinti hissidir. Bu sorunla­rı yaşamamak için bağırsakta çözünen enterik kaplı, tercihen (clear enteric) trigliserid formunda olan balık yağı kapsülleri tercih edil­melidir. Bir uzman tavsiyesi olmadığı sürece, kan sulandırıcı ilaçlar ile birlikte kullanılmamalıdır.

Son dönemin en popüler besin takviyelerinden biri de probiyotik isimli canlı bakteri içeren besin takviyeleridir. Birçok firma tara­fından farklı içerik ve formlarda satışı yapılır. Genellikle kapsül, tablet, şase ve damla formlarında üretilir. Dilaltı spreyi ve ilk kez sakız olarak da üretimi yapılmıştır. Probiyotik isimli gıda takvi­yelerinin ana maddesi, faydalı olduğu kabul edilen seçilmiş dost bakterilerdir. Özellikle yanlış ve eksik beslenme alışkanlıklarının yanı sıra başta antibiyotik gibi ilaçların bilinçsizce ve sık kullanımı sonucu bağırsak florası olması gerektiğinden daha farklı bir yapıya sahip olur. Sağlık dostu olan yararlı bakteriler azalarak yok olurken, patojen, yani hastalık yapıcı bakteriler artarak sağlığımızı olumsuz yönde etkilemeye başlar. Probiyotik takviyesi seçimi yapılırken ilk tercih, doktorunuzun önerdiği, size en uygun olan doğru probiyo­tik desteğinin seçilmesidir çünkü probiyotik bakterisi içeren destek ürünleri birbirlerine eşdeğer ürünler değildir. Birbirlerinden farklı bakteriler içererek, sağlığınız üzerinde farklı etkiler yaratırlar.

Bu nedenle probiyotik seçimi kişiye özeldir ve her probiyotik takviye­sinden aynı verim alınamaz. Kullanım şekillerinde de farklılıklar olabilir. Probiyotikler genellikle aç karnına alınırken, bazen de tok karnına alınmaları daha yararlı olabilir. Probiyotik takviyeleri satın alırken içinde probiyotik bulunmasına da ayrıca dikkat edilmelidir. Probiyotik isimli bakterilerin canlı kalmasını sağlayan besin maddcıermc probiyotik denir. Her ikisinin aynı anda, bulunduğu besin takviyeleri ise sinbiyotik olarak adlandırılır. Ürünlerin ağzı açıldık­tan sonra kolayca bozulabileceğinden, buzdolabında saklanmasına özen gösterilmelidir.

Magnezyum minerali gece uykusundan önce alınırsa kaslarını­zı gevşeterek rahatlamanıza yardımcı olur. Bu etkisi stres gideri­ci özelliğinden kaynaklanır. Magnezyum aynı zamanda anti stres minerali olarak da adlandırılır. Stresli durumlarda, vücudunuzda bulunan magnezyum miktarı azalmakta, kas gerginliğiniz artarak uyku kaliteniz bozulmaktadır.Spesifik bir amaç için hazırlanmış örn. L-karnitin, L-arginin, L-trip- tofan gibi aminoasit takviyelerinin kullanımında dikkat edilecek en önemli husus, yemeklerden 30-45 dakika önce aç karnına su veya meyve suyu ile birlikte alınması gerektiğidir. Protein içeren katı ya da sıvı besin maddeleriyle birlikte alınmamalıdır. Birden fazla ami­noasit içeren karışımlar da, yine aynı şekilde aç karnına alınmalıdır.

Yüksek dozlu magnezyum alımı demir mineralinin emilimini azal­tır. Demir minerali aşırı düşük olan kişilerde C vitamini destekle­rinden faydalanılabilir. Özel bir durumunuz yok ise günlük mag­nezyum dozu 400 mg ila 500 mg arasında sınırlandırılmalıdır.

 

Takip edilen ,,,,,,,