Akdeniz Diyeti ile Beslenmek En İyi Seçimdir

Akdeniz diyeti zeytinyağı, meyve, sebze, sert kabuklu kuruyemiş, balık, kümes hayvanları, az yağlı süt ve baklagiller açısından zengindir. Bu diyetteki diğer özellik ise düşük kırmızı et ve orta düzeyde süt ürünleri tüketiminin olmasıdır. Akdeniz diyeti diyabet, kalp damar hastalığı, Alzheimer, depresyon ve obezite ile bazı kanser türlerinden koruyucu özelliğe sahiptir.

Akdeniz diyeti fast food tarzındaki besinlerden, asitli ve light içeceklerden, fazla miktarda tüketilen kırmızı ve işlenmiş etten, rafine edilmiş undan ve şekerden, hazır satılan gıdalardan ve yiyeceklerden oluşan Batı diyetinden çok farklıdır.

Ocak 2000-Haziran 2013 tarihleri arasında yayımlanan Akdeniz Diyeti’ ve ‘Beslenme Yeterliliği’ ile ilgili makaleler taranarak oluşturulan bir gözden geçirme makalesinde, Batı diyetini düzenli olarak tüketen kişilerde iyot, E vitamini, magnezyum, demir, A vitamini, selenyum,

C vitamini ve folik asidin eksik olduğu görülmüştür. Akdeniz diyeti ile beslenen kişilerin ise Batılı diyet tüketenlerin aksine yeterli düzeyde vitamin ve mineral aldıkları görülmüştür. Bunun yanı sıra Akdeniz diyetiyle zeytinyağı ve balık tüketimi sayesinde çoklu ve tekli doymamış yağ asitlerinin alındığı görülmektedir (PUFA ve MUFA). Böylelikle sağlık açısından elzem olan omega-3 yağ asitlerinden de yararlanılmıştır.

Bununla birlikte epidemiyolojik analizler, geleneksel Akdeniz diyetini modelleyen sağlıklı gıda seçimlerini benimsemekle tip 2 diyabetin %90’ından fazlasının, koroner kalp hastalığının %80’inin ve inmenin %70’inin önlenebileceğini düşündürmektedir.

Akdeniz diyetine uymanın kalça kırığı insidansında, ani kardiyak ölüm riskinde ve mide kanserinde anlamlı bir derecede azalmaya neden olduğu bulunmuştur. Kalınbağırsak kanserinde de azalmaya neden olmaktadır. Obeziteyi önleyici etki göstermiştir. İspanya’da Akdeniz diyetiyle hastalık ve ölüm sonuçlarını inceleyen en uzun süreli randomize çalışma olan PREDIMED’in sonuçları da bu bulguları doğrulamaktadır. Dahası, sızma zeytinyağlarıyla desteklenmiş bir Akdeniz diyetinin göğüs kanserinin önlenmesinde yarar sağladığını, kan basıncını azaltabildiğini, damar fonksiyonunu iyileştirebildiğini ve gözde oluşan maküler dejenerasyona karşı koruma sağlayacağını düşündürmektedir.

Akdeniz diyetinde bulunan flavonoller ve hidroksibenzoik asitlerden daha fazla polifenol alımı, E vitamini ve diğer lipit molekülleri içeren soğuk sıkım sızma zeytinyağı, bahsi geçen sağlık faydalarına olanak sağlar. Akdeniz diyetinde trans yağ yoktur.

Zeytinyağı alırken mutlaka soğuk sıkım olmasına dikkat edilmelidir. Diğer önemli bir konu da, piyasada satılan zeytinlerin büyük bir bölümünün çok tuzlu olmasıdır. Bu nedenle tuzsuz veya az tuzlu zeytin almaya çalışınız. Fayda zarar hesabı yapıldığında zeytinin çok tuzlu olması durumunda

tüketilmemesi daha doğrudur. Yeşil zeytinlerin de kostikle muamele görmemiş olması gerekir. En sağlıklısı, zeytini evde olgunlaştırmaktır.

Takip edilen ,,,,,,,